6 rzeczy, których nie powinnaś zakładać na siłownię.


1. Odzież z 100% bawełny.

Co prawda badania pokazują, że ubrania bawełniane śmierdzą mniej niż tkaniny syntetyczne, ale bawełna dosłownie pochłania każdą uncję potu, co sprawia, że czujesz się, jakbyś miała na sobie mokry ręcznik.

Im bardziej wilgotne jest ubranie, tym bardziej prawdopodobne jest, że bakterie będą się namnażały — zwłaszcza jeśli nosisz je przez dłuższy czas, mówi Navya Mysore, M.D., lekarz z One Medical w Nowym Jorku. „Jeśli jakiekolwiek otwarte obszary skóry są narażone na kontakt z mokrymi ubraniami, może to prowadzić do zakażenia grzybiczego” – wyjaśnia. Zamiast bawełny, wybierz tkaniny odprowadzające wilgoć, stworzone do ćwiczeń.

2. Zużyte trampki.

Istnieje ogólna zasada, że trampki należy wymienić po przejściu (przebiegnięciu) 400 km. Jeżeli nie wiesz, ile km przeszłaś w swoich butach, to skąd masz wiedzieć, kiedy należy je wymienić?

„Wiesz, że twoje trampki są za stare, gdy bieżniki lub wzory na dole zaczynają się zużywać” – mówi Jasmine Marcus, fizjoterapeuta z Ithaca w stanie Nowy Jork.

Jeśli podeszwa buta spłaszcza się w niektórych obszarach i nie widać już bieżnika, nadszedł czas, na ich wymianę.

3. Rozciągnięte staniki sportowe.

Dbaj o swoje zdrowie i nie zakładaj zwykłego biustonosza na siłownię. Stare biustonosze sportowe z rozciągniętą gumką też są złym pomysłem. „Jeśli nie masz na sobie stanika podtrzymującego biust podczas ćwiczeń, może to doprowadzić do przewlekłego bólu pleców i ramion. Może to również prowadzić do rozciągnięcia tkanki piersiowej i jej uszkodzenia – mówi Darria Long Gillespie, mgr inż., Asystent kliniczny w University of Tennessee School of Medicine.

4. Biżuteria.

Zacznijmy od naszyjników, które podczas biegania obijają się o klatkę piersiową, czy twarz, a do tego plączą się ze słuchawkami. A pierścionki? Pierścionki podczas podnoszenia ciężarów mogą wpłynąć na uchwyt ciężarków i stanowić poważne ryzyko, jeśli ciężar ześlizgnie się z ręki. Do tego nacisk ciężarka na pierścień może spowodować głębokie wgniecenia, a nawet uszkodzenie skóry. 

5. Zbyt ciasne ubrania.

Ubrania, które są zbyt małe lub zbyt ciasne mogą spowodować więcej szkody niż pożytku. Ubranie nie powinno być na tyle ciasne, aby ograniczało cyrkulację krwi w organizmie. Zbyt ciasne legginsy mogą powodować skurcze nóg, podczas gdy ciasne sportowe biustonosze mogą w rzeczywistości ograniczać oddech, mówi Mysore. Ciasne spodenki mogą powodować otarcia wewnętrznych ud, co może prowadzić nawet do infekcji.

6. Pełen makijaż.

To chyba zrozumiałe, że na makijaż jest odpowiedni czas i miejsce, a siłownia nie jest żadnym z nich. – mówi dr Joshua Zeichner, dyrektor ds. Badań kosmetycznych i klinicznych w dermatologii w Mount Sinai Hospital w Nowym Jorku. „Kiedy się pocisz, brud i olej mogą gromadzić się pod makijażem, co prowadzi do podrażnień i sprzyja powstawaniu trądziku”.

I tak zaczyna się błędne koło, w którym nosisz więcej makijażu, aby ukryć skazy spowodowane noszeniem makijażu. „Jeśli Twoim celem jest faktycznie trening na siłowni, najlepiej jest mieć świeżo umytą twarz z nałożonym lekkim filtrem przeciwsłonecznym”, mówi Zeichner.